Jakie innowacje są stosowane w branży logistycznej?

Jakie innowacje są stosowane w branży logistycznej?

Branża logistyczna z roku na rok dynamicznie się rozwija i nie brakuje w tej dziedzinie innowacji. Szczególnie w czasie pandemii covid-19 można było zaobserwować, jak wiele nowoczesnych technologii potrafi ułatwić codzienną, pełną wyzwań pracę operatorom logistycznym. Ciekawi Cię, jakie innowacyjne rozwiązania powstały i zostały wdrożone w branży logistycznej?  Na czym dokładnie polega innowacyjność w logistyce? Sprawdź, bo w tym artykule omówimy najciekawsze innowacje w branży z ostatnich lat. 

Jakie innowacje w logistyce są stosowane? Sprawdź, jak technologia, automatyzacja i digitalizacja wpłynęła na branżę transportową

Branża logistyczna jest bardzo dynamiczna, w której każdego roku dochodzi do wielu zmian, które wymagają od operatorów logistycznych nieustannego bycia na bieżąco, znajomości wykorzystania nowoczesnych technologii 

Jakie innowacje w logistyce magazynowej są aktualnie popularne i wdrażane w firmach logistycznych? 

1. Wykorzystanie automatycznych magazynów i nowych technologii

Nowoczesne technologie usprawniają codzienne obowiązki. To nie tylko sposób na większą konkurencyjność w branży, ale również oszczędność czasu na wykonywaniu obowiązków w sposób manualny. Nowoczesne technologie takie jak technologia RFID pomagają odczytywać informacje o produktach, a programy ułatwiające konfekcjonowanie w magazynach minimalizują czas odszukiwania tych produktów na półkach magazynowych.

Robotyzacja i skanowanie kodów kreskowych towarów to sposób na przyśpieszenie pracy i wyeliminowanie błędów, które mogą np. skutkować mniejszą lojalnością klientów dla danego sklepu ze względu np. na zbyt częste pomyłki w kompletacji zamówień.

By tego uniknąć, warto wdrażać i korzystać z nowoczesnych technologii, które przyśpieszają codzienną pracę magazynierów i operatorów logistycznych. Firmy logistyczne powinny się więc skupić na przyśpieszeniu nie tylko obsługi klienta, ale również na skróceniu czasu trwania procesów logistycznych. 

2.  Wykorzystanie potencjału nowoczesnej technologii IoT

W branży logistycznej znajomość nowoczesnych technologii i umiejętność wykorzystania ich pełnego potencjału jest niezwykle istotna w procesie uzyskania przewagi konkurencyjnej. Wykorzystanie technologii IoT i blockchain w branży logistycznej ma wpływ nie tylko na wydajność przedsiębiorstwa czy szybszy przepływ towarów, ale pozwala zyskać większą kontrolę nad lokalizacją przesyłek, temperaturą, a nawet – w szczególnych przypadkach – monitorować ich parametry w czasie rzeczywistym.

Jednym z nowatorskich rozwiązań logistycznych jest wykorzystanie technologii blockchain np. w procesie śledzenia ładunków na etapie ostatniej mili. Ponadto pozwala to na stałe i wygodne monitorowanie przesyłek, by w sytuacji ewentualnego zagrożenia – szybko znaleźć konkretne rozwiązanie. Cyfryzacja pozwala nie tylko na zdalny odczyt informacji o konkretnej lokalizacji ładunku w czasie rzeczywistym, ale przede wszystkim ułatwia kontrolowanie, na jakim etapie znajduje się ładunek.

 3. Wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI)

AI w logistyce stosuje się do zarządzania magazynem i stanami zapasów, ale również ułatwia prognozowanie popytu na usługi logistyczne, a dyspozytorom pozwala łatwiej zoptymalizować trasy dla kierowców.

W jaki sposób AI ułatwia pracę operatorom logistycznym lub magazynierom? AI pozwala również wygodniej, jak nigdy przedtem przeprowadzać analizy danych logistycznych i rozwiązywać trudne do przewidzenia problemy, które np. mogą wystąpić w czasie dostawy towaru do klienta.

4. Praca na danych, czyli łańcuchy dostaw w oparciu o big data

Podstawą dobrze działającej firmy logistycznej jest umiejętność pracy z wykorzystaniem danych i odpowiednie zarządzanie informacjami z różnych kategorii. Umiejętność transparentnego spojrzenia na dane analityczne i wyciągnięcia wniosków jest kluczowa do budowania przewagi konkurencyjnej w tej branży. Ponadto analiza danych pozwala podejmować lepsze decyzje biznesowe i rosnąć przedsiębiorstwu. 

5. Wykorzystanie nowoczesnego oprogramowania takiego jak system WMS lub TMS w codziennej pracy

Codzienna praca kierowców musi być odpowiednio dobrze przemyślana i zaplanowana, a w tym pomaga system TMS. Służy również do tego, by w firmie była zachowana odpowiednia dystrybucja towarów i do komunikacji z kierowcami np. zmian trasy w przypadku korków czy wypadków na danej drodze, by dyspozytor mógł w porę zmienić daną trasę i dostarczyć ładunek do klienta w zadeklarowanym terminie. 

6. Wykorzystanie technologii AR i VR

AR i VR to są technologie, które są dziś niezastąpione w procesie kompletacji towarów, dystrybucji i w zakresie przestrzeni magazynowych, bo pozwalają znacznie przyśpieszyć pracę i wyeliminować błędy ludzkie. Podobnie działa wirtualna rzeczywistość, która pozwala lepiej prognozować popyt na dane usługi, ułatwia management i umożliwia lepiej zautomatyzować działania logistyczne. 

7. Dbanie o zrównoważoną logistykę

Zaangażowanie firm logistycznych w działania środowiskowe to nie tylko korzyść wizerunkowa dla nich, ale również pokazanie swoim klientom, że firma rzeczywiście angażuje się w różnego rodzaju działania środowiskowe np. wspiera lokalnych dostawców, czy inwestuje w akcje, które wspierają środowisko ekologiczne. 

Jakie korzyści wiążą się z wykorzystaniem innowacji w logistyce i jak dzięki nim firmy logistyczne mogą zyskać przewagę na rynku? 

Każde przedsiębiorstwo transportowe, które chce się rozwijać, zdobywać coraz to wymagających klientów na rynku do np. kompleksowej obsługi logistycznej powinno podążać za trendami i nowoczesnymi technologiami, by nie tylko być firmą, która oferuje nowoczesne usługi logistyczne na wysokim poziomie, ale taką, która dzięki temu może osiągnąć przewagę konkurencyjną na rynku. 

Jakie więc korzyści wiążą się ze stosowaniem innowacyjnych rozwiązań w branży logistycznej? 

1. Możliwość uzyskania przewagi konkurencyjnej na rynku dzięki znajomości i wykorzystaniu pełnego potencjału nowoczesnych technologii np. śledzenia ładunków w czasie rzeczywistym i informowania klientów o tym, na jakim etapie znajduje się ich ładunek aż po ulepszenia w zakresie jakości obsługi klienta. 

2. Budowanie większego zaufania wśród klientów i zwiększanie jakości obsługi klienta zarówno od pierwszego kontaktu jak i na każdym kolejnym etapie współpracy 

3. Szansa na przyśpieszenie pewnych procesów logistycznych i szybsze dostarczanie produktów do określonych lokalizacji oraz możliwość wykorzystania danych analitycznych, by w lepszy sposób zarządzać wieloma procesami logistycznymi 

4. Modernizacja i przyśpieszenie wielu usług mogą skutkować większym zainteresowaniem klientów, którzy chcą korzystać z nowoczesnych usług logistycznych i otrzymywać informację o drodze, jaką pokonuje ładunek, by na bieżąco śledzić paczkę.

Profesjonalne wsparcie w zakresie logistyki magazynowej i nie tylko – skorzystaj z usług Logiscom! 

Szukasz nowoczesnej firmy logistycznej, która nie tylko słucha potrzeb swoich klientów, ale również wychodzi im naprzeciw? Zależy Ci na współpracy z firmą, która w codziennej pracy wykorzystuje nowoczesne narzędzia, by przyśpieszyć codzienną pracę?

Innowacyjne rozwiązania logistyczne – wsparcie środowiska, nowe technologie i wykorzystanie potencjału AI i automatyzacji 

Branża transportowa musi iść z duchem czasu, dlatego każda firma logistyczna musi w pełni wykorzystywać potencjał dostępnych narzędzi do automatyzacji codziennej pracy, by nie tylko zdobyć kolejnych klientów na swoje usługi, ale również dążyć do budowania przewagi konkurencyjnej w branży.