Cyfryzacja w logistyce to pojęcie, na które składają się zróżnicowane operacje – od stosowania nowoczesnych systemów informatycznych, po różnego rodzaju aplikacje, które pomagają w codziennym rozwoju firm logistycznych. W jaki sposób cyfryzuje się branża TSL i co warto wiedzieć o stosowanych narzędziach?
Jakie trendy dominują w cyfryzacji branży logistycznej?
Jednym z najważniejszych trendów w zakresie cyfryzacji branży logistycznej jest wykorzystanie automatyzacji. Wiele firm ze względu na szybkość pewnych procesów decyduje się na całkowite przeorganizowanie swojej działalności i wdrażanie automatycznych rozwiązań we wszystkich elementach łańcucha dostaw.
Najbardziej popularnym trendem coraz częściej stosowanym w logistyce jest sztuczna inteligencja, która pomaga podejmować ważne decyzje i łatwiej zarządzać systemami bez konieczności nadzoru operatora logistycznego.
Kolejnym trendem w branży logistycznej jest deep learning, czyli uczenie maszynowe. Nowoczesne technologie wykorzystujące deep learning w branży logistycznej pomagają dokładnie wykorzystywać wzory i łatwiej i w o wiele krótszym czasie analizować niezbędne dane.
Trzecim trendem stosowanym w logistyce jest big data, czyli integracja nowoczesnych systemów informatycznych i możliwości szybszego przetwarzania informacji dzięki wykorzystaniu nowoczesnych algorytmów.
Czwartym trendem, który w branży logistycznej jest stosowany już od jakiegoś czasu jest technologia RFID. Polega ona na wykorzystaniu fal radiowych do przesyłania danych, a w branży logistycznej pozwala na śledzenie przepływu towarów. Zastosowanie tej technologii w logistyce umożliwia łatwiejsze identyfikowanie towarów i czyni łańcuch dostaw efektywniejszym.
Dlaczego w branży logistycznej stosuje się nowoczesne technologie?
Wykorzystanie nowoczesnych systemów informatycznych i telematycznych do śledzenia ładunków w czasie rzeczywistym. To sposób na szybszą analizę danych w branży logistycznej i łatwiejsze przetwarzanie ich z korzyścią dla rozwoju swojej firmy dzięki algorytmom.
Branża logistyczna z roku na rok nieustannie się rozwija i wiele firm logistycznych regularnie korzystają z nowoczesnych technologii takich jak systemy telematyczne do śledzenia ładunków w czasie rzeczywistym, które ułatwiają również optymalizację tras kierowców w sytuacjach trudnych do przewidzenia.
Cyfryzacja w logistyce – na czym polega?
W obecnych czasach bardzo istotne jest to, by coraz więcej firm logistycznych wykorzystywało potencjał nowoczesnych technologii, internetu rzeczy i automatycznych systemów. To właśnie tego rodzaju systemy pozwalają na śledzenie ładunków w czasie rzeczywistym, co wiąże się z wieloma korzyściami zarówno dla klientów docelowych, jak i biznesowych.
Cyfryzacja w logistyce to trend, który polega na wykorzystaniu pełnego potencjału i dostępności cyfrowych narzędzi w firmie logistycznej.
Jakie technologie stosować w firmie logistycznej, by zyskać cyfrową przewagę?
- Korzystanie z nowoczesnych rozwiązaniach i przechowywanie danych w chmurze – nowoczesne firmy logistyczne wykorzystują programy do zarządzania pracą magazynową, które są rozwiązaniami Saas. Przykładem takiego rozwiązania są nie tylko chmury do gromadzenia danych, ale również systemy WMS.
- Wykorzystanie monitoringu GPS do analizowania i przetwarzania danych – dzięki tej możliwości dyspozytorzy w firmach logistycznych mogą z większą skutecznością planować i optymalizować trasy kierowców, by jak najszybciej dostarczyć ładunek do konkretnego miejsca lub w sytuacji nieprzewidzianej – zmienić trasę danego kierowcy i uniknąć korków.
- Uczenie maszynowe (z j. ang. machine learning) wykorzystuje się w branży logistycznej do bardziej dokładnego prognozowania popytu na konkretny towar. Jak to działa i dlaczego warto to wykorzystać w branży logistycznej?
Specjalnie zaprojektowane algortymy przetwarzają dane statystyczne, by z większą skutecznością prognoznować popyt na usługi w branży transportowej. Pomagają również szybciej analizować pewne tendencje w zachowaniach konsumentów i i o wiele lepiej planować wysyłki towarów.
Ponadto algorytmy pomagają analizować popyt na konkretne usługi logistyczne, ale również umożliwiają wyłapanie tzw. spadków zapotrzebowania na dany towar, co jest szczególnie korzystne dla wszystkich firm transportowych i pomaga uniknąć sytuacji, gdy towar w magazynie jest przechowywany zbyt długo bez odpowiedniego popytu. Znajomość tego, jak działają takie algorytmy pozwala na lepsze i wydajniejsze zarządzanie operacjami logistycznymi.
Łatwiejsze przewidywanie terminów napraw urządzeń – uczenie maszynowe w logistyce można również wykorzystać do przestrzegania terminów naprawy różnego rodzaju maszyn i sprzętów stosowanych w logistyce.
Wykorzystanie sztucznej inteligencji do szybszego i bardziej dokładnego analizowania ogromnej ilości danych pomaga w lepszym analizowaniu wyników, ale również w wyznaczeniu konkretnych terminów konserwacji wybranych urządzeń po to, by efektywniej działały.
Korzyści z cyfryzacji w logistyce
Wdrożenie nowoczesnych systemów telematycznych i stosowanie odpowiednio zautomatyzowanych rozwiązań w branży logistycznej pozwala nie tylko firmom logistycznym iść z duchem czasu, ale przede wszystkim uzyskać przewagę konkurencyjną.
Budowanie przewagi konkurencyjnej – firmy logistyczne, które na co dzień wykorzystują nowoczesne systemy informatyczne i zautomatyzowane urządzenia mogą o wiele bardziej precyzyjniej odpowiadać na potrzeby swoich klientów, zwiększając ich zadowolenie ze świadczonych usług logistycznych i budując pewnego rodzaju przewagę konkurencyjną w branży.
Bardziej dokładne prognozowanie popytu – Wykorzystanie nowoczesnych technologii i algorytmów pozwala na bardzo dokładne oszacowanie popytu na konkretne usługi logistyczne, co jednocześnie pozwala uniknąć niepotrzebnego gromadzenia zapasów w magazynach.
Nowoczesne technologie w logistyce – wykorzystaj ich potencjał w swojej firmie logistycznej
Wykorzystanie nowoczesnych technologii do bardziej dokładnego prognozowania popytu, planowania tras kierowców i bardziej szczegółowej analizy danych jest niezbędne do prowadzenia firmy logistycznej i spełniania wymagających oczekiwań klientów.