Zielona logistyka, czyli sposób na przekształcenie procesów logistycznych w zrównoważone i przyjazne dla klimatu to jedna z metod ochrony zasobów i środowiska w dzisiejszym świecie. Jakie są jej cele i czym dokładnie wyróżnia się to podejście? I czy rzeczywiście zielona logistyka ma aż tak duże znaczenie dla firm, dostawców, klientów oraz pracowników? Poznaj więcej szczegółów na temat tego zagadnienia i dowiedz się, czy warto inwestować w proekologiczne rozwiązania.
Co to jest zielona logistyka?
W ostatnich latach zielona logistyka to temat zyskujący popularność. Rozwiązania, które są w niej stosowane, zyskują znaczenie nie tylko dla firm, ale i dla konsumentów, którym zależy na tym, by zmniejszać swój ślad węglowy. Zielona logistyka to zatem ekologiczne podejście do łańcucha dostaw, które wpływa na większe poszanowanie środowiska naturalnego. Ekologiczna logistyka może oznaczać działania wdrożone w całym procesie łańcucha dostaw, np.:
- zielone magazyny, czyli takie, w których zużywa się mniej energii, są oświetlone światłem naturalnym i odpowiednio izolowane, co pozwala zmniejszyć zapotrzebowanie na klimatyzację czy oświetlenie,
- zielona żegluga, co oznacza statki napędzane energią słoneczną lub wiatrową i ograniczenie w ten sposób zużycia paliw kopalnych,
- zielony transport, który polega na wykorzystywaniu samochodów ciężarowych stosujących jako napęd paliwa alternatywne.
Jakie są cele zielonej logistyki?
Działania w zakresie zielonej logistyki są skupione na zmniejszeniu zużycia energii, emisji gazów cieplarnianych i wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii, czyli wiatrowej lub słonecznej. Zielona logistyka ma na celu racjonalne korzystanie z zasobów oraz wspieranie recyklingu, obliczenie śladu węglowego i w miarę możliwości zmniejszanie go, a także skrupulatną analizę łańcucha dostaw i podjęcie środków, które pozwolą ograniczyć zanieczyszczenie wody, gleby, powietrza oraz zredukować hałas.
Przykłady zielonej logistyki
Ze względu na sytuację pandemiczną poszukiwanie ekologicznych rozwiązań w logistyce zostało wstrzymane w 2020 roku. Jednak już rok później, temat powrócił, a firmy zaczęły dostrzegać, że inwestowanie w zieloną logistykę stanowi nie tylko sposób na przyszłościową stabilność operacyjną, ale także na budowanie przewagi konkurencyjnej. Wśród interesujących przykładów zielonej logistyki warto wspomnieć np. o automatach paczkowych, które pomagają redukować emisję dzięki centralizacji odbioru paczekczy zielonej logistyce w strategiach firm, czyli programach recyklingu czy też elektrycznej flocie. Ciekawym rozwiązaniem są również ekologiczne magazyny, które wyróżnia energooszczędność i zrównoważona gospodarka zasobami.
Dlaczego warto postawić na zieloną logistykę w swoim przedsiębiorstwie?
Korzyści dla środowiska naturalnego są oczywiste, ale jakie korzyści z zastosowania zielonej, ekologicznej logistyki są odczuwalne dla przedsiębiorstw? Takie podejście niesie za sobą wiele korzyści między innymi dla klientów. W dzisiejszych czasach coraz więcej konsumentów poszukuje produktów wytwarzanych w sposób zrównoważony i przyjazny dla środowiska. Firmy oferujące rozwiązania korzystne dla środowiska zyskują przewagę nad konkurencją w przyciąganiu i utrzymaniu nowych klientów.
Po drugie, zielona logistyka to oczywista korzyść dla dostawców. Ekologiczne podejście może zostać przez nich docenione, czyniąc przedsiębiorstwo bardziej atrakcyjnym partnerem biznesowym. Po trzecie, dla przedsiębiorstw to również pożytek dla zysków długoterminowych. Inwestowanie w zrównoważony rozwój nie tylko ogranicza wpływ na środowisko, ale także przygotowuje firmę na nadchodzące regulacje prawne, co pozwala na jej przyszłe zabezpieczenie.
I po czwarte, zielona logistyka w przedsiębiorstwie to również czyste sumienie decydentów i bardziej zadowoleni pracownicy. Pracownicy zatrudnieni w firmach o pozytywnym wizerunku są bardziej zaangażowani i zmotywowani do pracy, co przekłada się na ich wyższą wydajność, innowacyjność i satysfakcję klientów. W efekcie firma staje się bardziej atrakcyjna także dla potencjalnych pracowników.