Poznaj wpływ Pakietu Mobilności na branżę logistyczną 2024!

Poznaj wpływ Pakietu Mobilności na branżę logistyczną 2024!

Pakiet Mobilności jest zbiorem przepisów przygotowanych przez Unię Europejską. Ich celem jest reforma sektora transportu drogowego. Poznaj zasady Pakietu Mobilności, to, kogo on dotyczy i jakie zmiany zostały wprowadzone w tym roku. Dowiedz się też, jak Pakiet Mobilności wpływa na kierowców oraz funkcjonowanie firm transportowych.

Czym jest Pakiet Mobilności?

Pakiet Mobilności jest zbiorem przepisów opracowanych przez Unię Europejską, które mają zreformować sektor transportu drogowego. Skupia się na zasadach delegowania pracowników, regulacji czasu pracy oraz odpoczynku kierowców, dbaniu o sprawiedliwą konkurencję i ustalaniu zasad korzystania z tachografów. Jego celem jest poprawa warunków pracy kierowców oraz równe szanse dla wszystkich przedsiębiorstw z sektora transportowego działających na terenie UE. To z kolei ma również prowadzić do bezpieczeństwa branży oraz jej większej transparentności.

Pakiet Mobilności obejmuje kierowców zawodowych, którzy wykonują transport krajowy oraz międzynarodowy, a także przewoźników bez względu na zasięg działalności oraz rozmiar floty. Objęte są nim również wszystkie firmy spedycyjne i logistyczne – zmiany mają wpływ na koszty transportu i organizację łańcuchów dostaw.

Jakie zmiany w Pakiecie Mobilności w 2024 roku?

Rok 2024 przyniósł wiele nowych wyzwań dla branży transportowej związanych z dalszymi etapami wdrażania Pakietu Mobilności. Co zmieniło się w tym roku? Oto kilka kluczowych modyfikacji:

  • licencja dla szerszej grupy przedsiębiorców – od maja 2024 roku nowe wymogi dotyczące licencji transportowej odnoszą się do przedsiębiorstw wykonujących transport drogowy pojazdami o DMC powyżej 2,5 tony. Oznacza to, że nawet mniejsze firmy transportowe będą musiały dostosować się do nowych regulacji, co jest szczególnie istotne dla sektora MŚP,
  • tachografy piątej generacji – wszystkie nowo zarejestrowane pojazdy od 2024 roku będą musiały być wyposażone w inteligentne tachografy drugiej generacji, które automatycznie rejestrują moment przekroczenia granicy państwowej za pomocą systemów satelitarnych,
  • nowe zasady dotyczące odpoczynku i czasu pracy – Pakiet Mobilności precyzuje zasady dotyczące regularnych odpoczynków tygodniowych oraz ich rekompensaty. Przewoźnicy muszą planować trasy tak, aby kierowcy mogli wrócić do miejsca zamieszkania lub siedziby firmy co najmniej raz na cztery tygodnie,
  • zwiększenie zakresu kontroli – zakres kontroli drogowych zostanie zwiększony z 28 do 56 dni, co pozwoli na głębszą weryfikację przestrzegania przepisów dotyczących czasu pracy i odpoczynku kierowców.

Jak opisać wydruk z tachografu zgodnie z pakietem mobilności?

Wydruk z tachografu jest istotnym elementem dokumentacji w branży transportowej, który umożliwia weryfikację przestrzegania przepisów dotyczących czasu pracy i odpoczynku kierowców. Pakiet Mobilności wprowadza dodatkowe wymogi dotyczące dokumentacji, szczególnie w sytuacjach przedłużenia czasu jazdy.

  • Wydłużony czas jazdy
    Kierowcy, którzy przedłużają czas jazdy o 1 lub 2 godziny, muszą to odpowiednio udokumentować na wydruku z tachografu. Wymagane jest wpisanie przyczyny przedłużenia jazdy, na przykład w celu powrotu do bazy lub miejsca zamieszkania. Adnotacja ta powinna być wykonana ręcznie przed rozpoczęciem odpoczynku dobowego.
  • Zadośćuczynienie za przedłużenie czasu jazdy
    Przedłużenie czasu jazdy wymaga także udokumentowanej rekompensaty w postaci dodatkowego odpoczynku. Na wydruku z tachografu należy zaznaczyć, kiedy i jak długo kierowca zrealizował dodatkowy odpoczynek, co jest zgodne z wymogami Pakietu Mobilności.
  • Opis przekroczenia czasu jazdy
    W przypadku niezamierzonego przekroczenia dozwolonego czasu jazdy, kierowca powinien dokonać na wydruku odpowiedniej adnotacji, wyjaśniając przyczynę przekroczenia, np. z powodu warunków drogowych lub pogodowych.

Staranność w opisach wydruków z tachografu jest kluczowa nie tylko dla zgodności z przepisami, ale także dla uniknięcia sankcji podczas kontroli drogowych.