JAKIE rodzaje transportów są w branży TSL? 

JAKIE rodzaje transportów są w branży TSL? 

Czy wiesz, jakie rodzaje transportów są stosowane w branży TSL? Wywrotka, firanka, wanna, beczka – to tylko kilka popularnych rodzajów pojazdów, które codziennie poruszają się po polskich i miedzynarodowych drogach. W branży transportowej realizacja usługi transportowej zawsze rozpoczyna się od momentu dobrania odpowiedniego rodzaju środka transportu do rodzaju przewożonego ładunku. Jakie są rodzaje transportu stosowane w branży logistycznej? Czy wiesz, czym się różni wywrotka od furmanki i czym się charakteryzuje naczepa typu izoterma i kiedy się ją stosuje? 

Podział rodzaju transportów według popularnych rodzajów

W branży transportowej firmy logistyczne korzystają ze zróżnicowanych środków transportowych: naczep, ciągników siodłowych, chłodni czy izoterm, by w jak najlepszych warunkach i na czas przewieźć towary do klientów. Z tego względu warto mieć świadomość, jakie są rodzaje środków transportu stosowane w branży logistycznej. Jakie są rodzaje transportu drogowego i z  jakich środków transportu najczęściej korzystają firmy transportowe? 

W branży TSL wyróżnia się kilka rodzajów transportów. Natomiast  do realizacji usługi transportowej wykorzystuje się odpowiednio dobrane do rodzaju ładunku środki transportu w zależności od ich wysokości, gabarytu i dodatkowych wymagań, które muszą być spełnione podczas transportu. 

Każdy rodzaj transportu wymaga użycia innego środka transportu w zależności od swojego charakteru np. chłodnie stosuje się głównie do przewozu mrożonek i towarów żywnościowych, które wymagają podczas transportu przewozu w kontrolowanych temperaturach, by nie utraciły świeżości i swoich wartości odżywczych. 

Najpopularniejsze środki transportu wykorzystywane do przewozu towarów w branży logistycznej

W branży transportowej stosuje się rozmaite środki transportu. Wśród nich wyróżniamy następujące rodzaje środków transportu. Są to między innymi: 

Samochody ciężarowe znane jako tiry, busy i dostawczaki – to pojazdy, których dmc (dopuszczalna masa całkowita) nie przekracza 3,5 ton. Do największych zalet związanych stosowania tego rodzaju pojazdów należy komfort użytkowania podczas załadunku i rozładunku, a także uniwersalność, dzięki której można transportować najróżniejsze ładunki – od mniejszych np. do lokalnych sklepów po większe w ramach transportu specjalistycznego dla sklepów z konkretnej branży. Samochody dzielą się w zależności od rodzaju budowy na: izotermy, chłodnie, firany, skrzyniowe i tzw. kontenerowe. 

Pojazdy kontenerowe – to samochody, które pod względem budowy są dostosowane do dużych obciążeń ładunków podczas nawet najdłuższych tras. W ramach takich transportów można przewieźć zarówno niewielkie ładunki jak i te bardziej wymagające. 

Cysterny – potocznie w branży TSL określana jako „beczka”. To nic innego jak cysterny, które wykorzystuje się głównie do transportu substancji chemicznych i toksycznych, rozmaitych gazów i cieczy, które wymagają szczególnych zabezpieczeń podczas transportu. Cysternę stosuje się wtedy, gdy przewożone substancje nie mogą być transportowane na standardowych naczepach. 

Chłodnie – pozwalają bezpiecznie przewozić towary, które wymagają transportu w kontrolowanych temperaturach, by nie utraciły swoich właściwości odżywczych. 

Chłodnie są wyposażone w źródło chłodzenia, które zapewnia towarom odpowiednią temperaturę w zależności od rodzaju klasy (od A do F). Najniższa klasa chłodni dotyczy temperatury od 12 stopni do 0 stopni, a największa F to chłodnia przewożąca towary głównie w temperaturach -20 stopni. Standardowe chłodnie ułatwiają transport owoców, lekarstw, mięsa i pozostałych produktów wymagających transportu w odpowiednich temperaturach. 

Izotermy – w branży TSL izotermy to specyficzny rodzaj nadwozia, który wykorzystuje się do transportu towarów żywnościowych, które wymagają przewozu w kontrolowanych temperaturach. Ponadto izotermą najczęściej przewoźni się również lekarstwa, które wymagają według prawa specyficznych temperatur. 

Naczepa standardowa typu firanka – to pojazd ciężarowy, który charakteryzuje się głównie wszechstronnymi możliwościami ułatwiającymi załadunek i rozładunek towarów. W zależności od typu wykorzystuje się w branży logistycznej w Polsce i na świecie stosuje się dwa rodzaje zabudowy w tego typu naczepie: standardową i mega. Wymiary naczepy typu firanka to: 13,6 m długości, 2,45 metra szerokości, 2,7 metra wysokości, a maksymalna ładowność firanki to 24 tony. 

W branży TSL wykorzystywana jest głównie do transportowania różnego rodzaju towarów – od mniejszych ładunków po większe. Ciekawi Cię w jaki sposób są przewożone towary? W firance ładunki są montowane za pomocą specjalnych pasów do elementów konstrukcyjnych naczepy. 

Naczepa typu chłodnia – ciężarówka tego typu musi spełniać określone wymogi temperaturowe, by umożliwiała transport towarów podlegających ustawie ATP i transport produktów, które szybko się psują.  

Naczepa typu doppelstock – główną jej zaletą jest to, że ma regulowaną podłogę i umożliwia rozłożenie towaru na dwóch poziomach ładowania, co jest udogodnieniem podczas załadunku. Umożliwia transport większej ilości towaru. Pod względem konstrukcyjnym tego typu naczepa ma specjalne szyny umiejscowione na ścianach wewnątrz naczepy zapewniają większą stabilizację towaru podczas transportu. Standardowa pojemność takiej naczepy to 66 europalet, co pozwala na wygodny transport zróżnicowanych towarów. 

Naczepy doppelstock charakteryzują się również tym, że dzięki specjalnym listwom bocznym można regulować wysokość podłogi i dostosować ją do wysokości przewożonych towarów umieszczonych na niższym piętrze np. roślin. Możliwość regulacji podłogi pozwala jeszcze bardziej zwiększyć stabilność naczepy.

Naczepa typu wywrotka (wanna) – to specyficzny rodzaj naczep, które szturmem zdobyły popularność głównie w budownictwie, rolnictwie i przemyśle. Budowa naczep tego rodzaju jest tak przemyślana, by załadunek towaru był prosty, a rozładunek – błyskawiczny.

Naczepa z ruchomą podłogą – w branży transportowej tego typu naczepa przyśpiesza i znacznie ułatwia załadunek i rozładunek towaru. Ponadto pozwala rozmieścić wygodnie więcej towaru na dwóch poziomach, dlatego taka naczepa jest bardzo chętnie wykorzystywana przy większych ilościach towaru np. transportowanych bezpośrednio do hurtowni, sklepów czy magazynów. 

Jakie są różnice między chłodnią a izotermą?

Różnica pomiędzy chłodnią a izotermą jest taka, że ta druga nie posiada specjalnego agregatu, który umożliwiałby ogrzanie lub ochłodzenie wnętrza naczepy. Towary podczas transportu izotermą zachowują temperaturę, jaką miały podczas załadunku. Pod względem konstrukcyjnym izotermy mają dość sztywne ściany, co umożliwia bezpieczny transport np. drogocennych towarów np. dzieł sztuki, jak również towarów pierwszej potrzeby np. pieczywa i innych towarów żywnościowych regulowanych ustawą ATP. 

Terminowy i profesjonalny transport drogowy towarów i transport towarów do Europy 

Masz ładunek, który wymaga dobrego zabezpieczenia towaru na czas podczas podróży i chcesz, aby trafił w terminie do wybranego kraju w Europie? A może interesuje Cię transport krajowy towarów, by na czas dostarczyć klientowi niezbędny ładunek? 

Skorzystaj z terminowego i fachowego transportu towarów w Logis com

Pojazd pojazdowi nierówny – dlaczego warto mieć zróżnicowaną flotę w firmie?

Zróżnicowane i zbyt szybko zmieniające się potrzeby klientów w branży transportowej i zbyt dynamiczna praca w branży TSL sprawiają, że we własnej firmie logistycznej warto mieć kilka rodzajów różnych pojazdów, by realizować nawet najbardziej wymagające zlecenia. Bogata flota firmowa i dostęp do kilku rodzajów transportów sprawia, że masz o wiele lepsze możliwości realizacji usług transportowych, które zaspokajają potrzeby konkretnych klientów. 

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany