Luty przyniósł ze sobą istotną zmianę dla wszystkich przewoźników, którzy kursują do Wielkiej Brytanii. Od 31 stycznia 2025 roku wszedł obowiązek składania ENS, czyli wjazdowej deklaracji skróconej. To wymaganie, którego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa handlu po Brexicie. Przyjrzeliśmy się temu zagadnieniu i poniżej prezentujemy najistotniejsze informacje na temat tej zmiany.
Czym dokładnie jest deklaracja ENS?
ENS stanowi elektroniczną deklarację bezpieczeństwa, którą przewoźnicy mają obowiązek złożyć jeszcze przed wjazdem na teren Wielkiej Brytanii. Od momentu opuszczenia przez Wielką Brytanię Unii Europejskiej miało miejsce zwolnienie z wymogu składania z deklaracji ENS, ale obecnie ten obowiązek wrócił. Deklaracja ENS zawiera szczegółowe informacje na temat przewożonych towarów, odbiorców, nadawców i planowanych tras. Została wprowadzona po to, by chronić brytyjskie granice przed niepowołanymi przesyłkami jeszcze przed ich przyjazdem. Deklaracja Bezpieczeństwa i Ochrony ma służyć brytyjskim służbom granicznym do analizy ryzyka pojawiającego się w następstwie towarów przekraczających ich granicę. Nowym obowiązkiem aktywnego przewoźnika towarów jest więc złożenie deklaracji ENS.
Co grozi za brak wypełnienia deklaracji lub błędne uzupełnienie ENS? Bez ważnego numeru zgłoszenia ENS przesyłka nie zostanie przepuszczona przez granicę, to z kolei generuje opóźnienia, a finalnie zakłócenia w działalności firmy wysyłającej ładunki. W przypadku niespełnienia nowych wymogów przewoźnicy muszą liczyć się także z nałożeniem grzywny, a czasem nawet konfiskatą ładunku.
Jakie informacje są potrzebne do prawidłowego wypełnienia deklaracji ENS?
Aby poprawnie wypełnić deklarację ENS, niezbędne okażą się:
- dane nadawcy oraz odbiorcy towaru,
- szczegółowy opis towarów obejmujący jego ilość, rodzaj i sposób pakowania,
- dokumenty przewozowe, czyli faktury handlowe i listy przewozowe,
- informacje na temat środka transportu i planowanej trasy przewozu,
- kod lokalizacji portu wejścia znajdujący się w systemie S&S GB (Safety & Security Great Britain).
Warto znać również listę wyjątków ze składania deklaracji ENS. Znalazły się wśród nich:
- towary mieszczące się w osobistym bagażu podróżującej osoby,
- pocztówki, listy i materiały drukowane,
- towary przenoszone rurociągiem,
- energia elektryczna,
- towary, które zostały zadeklarowane ustnie w urzędzie celnym.
Kto jest odpowiedzialny za wypełnienie deklaracji ENS?
Odpowiedzialność za złożenie deklaracji ENS w transporcie do Wielkiej Brytanii zależy od rodzaju transportu i podmiotu, który ten transport realizuje. Przebiega to następująco ze względu na rodzaj środka transportu:
- transport kolejowy – odpowiedzialność spoczywa na operatorze kolejowym, który realizuje przewóz towarów do UK,
- transport lotniczy – deklarację ENS składa linia lotnicza przewożąca towary,
- transport morski – odpowiedzialność ponosi firma przewozowa, która podpisała umowę przewozu i wystawiła list przewozowy,
- transport RoRo (Roll-on Roll-off) – w przypadku towarów przewożonych z kierowcą obowiązek spoczywa na firmie transportowej, dla towarów przewożonych bez kierowcy – odpowiedzialność ponosi operator promowy,
- transport kombinowany (np. prom/Eurotunel) – jeśli ciężarówka samodzielnie opuszcza prom lub pociąg,to obowiązek spoczywa na firmie transportowej, jeśli natomiast przyczepa lub kontener są przewożone promem lub pociągiem,to odpowiedzialność ponosi operator promu lub pociągu.
Jakie są terminy dla deklaracji ENS?
Przewoźnicy realizujący transport towarów do Wielkiej Brytanii mają na wypełnienie deklaracji ENS
- w przypadku transportu RoRo co najmniej 2 godziny przed przybyciem do Wielkiej Brytanii,
- a dla przewozów przez Eurotunel na 1 godzinę przed dotarciem do terminalu w Coquelles.
Warto też odnotować, że przedsiębiorstwa z Unii Europejskiej muszą dysponować numerem EORI GB, wymaganym do prowadzenia sprzedaży międzynarodowej. W przypadku transportu do Irlandii Północnej deklaracja ENS nie jest konieczna dla towarów pochodzących bezpośrednio z UE, o ile nie przejeżdżają one przez Wielką Brytanię.