Czy Brexit znacząco wpłynął na transport i spedycję w UE?

Czy Brexit znacząco wpłynął na transport i spedycję w UE?

Decyzja Wielkiej Brytanii o opuszczeniu Unii Europejskiej spowodowała ogromne zmiany w branży transportowej i spedycyjnej. Przewoźnicy musieli stawić czoła nowym procedurom celnym, wzmożonym kontrolom granicznym oraz innym regulacjom, które miały istotny wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw transportowych w UE. Sprawdź, jakie zmiany oraz wyzwania przyniósł Brexit dla sektora transportu.

Czym był Brexit?

Brexit, czyli wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, to proces, który został zapoczątkowany w 2016 roku i oficjalnie zakończył się 31 stycznia 2020 roku. Wielka Brytania przestała być członkiem UE i od tego momentu handel między Wielką Brytanią a UE zaczął funkcjonować na nowych zasadach, czyli opartych na umowie handlowej wynegocjowanej między obiema stronami. Wprowadzenie tych nowych regulacji miało niewątpliwie ogromny wpływ na transport, zarówno drogowy, jak i morski. W kolejnych akapitach poznasz szczegóły tych przemian.

Brexit – zmiany w transporcie i spedycji po opuszczeniu Wielkiej Brytanii z UE

Zmiany w transporcie i spedycji po Brexicie objęły:

  • kontrole graniczne i procedury celne – to jedna z najważniejszych zmian, czyli wprowadzenie pełnych kontroli granicznych pomiędzy Wielką Brytanią a krajami UE. Przewoźnicy musieli zacząć przestrzegać nowych wymogów celnych, co wpłynęło na termin realizacji dostaw,
  • wzrost kosztów transportu – wprowadzenie nowych procedur celnych i VAT, a także dodatkowe opłaty związane z przewozami do i z Wielkiej Brytanii, doprowadziły do znacznego wzrostu kosztów transportu. Niektóre firmy zdecydowały się nawet na przeniesienie produkcji na teren UE, aby uniknąć tych dodatkowych obciążeń finansowych. Transport pomiędzy Polską a Wielką Brytanią również stał się znacznie droższy,
  • spadek liczby przewozów – Brexit spowodował spadek liczby przewozów na trasie między UE a Wielką Brytanią. Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego, eksport polskich towarów do Wielkiej Brytanii zmniejszył się z 5,7% w 2020 roku do 4,9% w 2022 roku.

Jak wyglądają procedury celne po Brexicie?

Transport towarów z i do Wielkiej Brytanii wymaga obecnie przejścia przez pełną odprawę celną. Wcześniejsze uproszczone procedury handlowe obowiązujące w ramach UE już nie funkcjonują, co oznacza konieczność wypełniania deklaracji celnych oraz innych formalności. Przewoźnicy muszą spełniać nowe wymagania dokumentacyjne, w tym m.in. posiadanie międzynarodowego prawa jazdy, paszportu oraz brytyjskich certyfikatów kwalifikacji zawodowych dla kierowców. Konieczne jest również przedstawienie odpowiedniej dokumentacji transportowej oraz deklaracji bezpieczeństwa.

Dla przewoźników korzystających z Eurotunelu lub portu w Dover wprowadzono konieczność posiadania specjalnej przepustki Kent Access Permit. Co istotne, jej brak może spowodować dodatkowe opóźnienia w realizacji przewozów.

Jakie wyzwania regulacyjne stoją przed branżą transportową w związku z Brexitem?

Brexit oznacza dla branży transportowej nie tylko wyższe koszty, ale i konieczność sprostania wyzwaniom związanym z kwestiami prawnymi. Obecnie każda firma zajmująca się transportem do Wielkiej Brytanii musi między innymi uzyskać numer EORI (Economic Operator Registration and Identification). Jest on niezbędny do prowadzenia transakcji handlowych i realizacji transportu towarów.

Dodatkowym obciążeniem dla firm transportowych jest brytyjski podatek drogowy HGV Levy, który obowiązuje wszystkie ciężarówki o masie powyżej 12 ton zarejestrowane poza Wielką Brytanią. To kolejne wyzwanie finansowe, z którym muszą zmierzyć się przewoźnicy. Co warte dodania, to że po Brexicie przewoźnicy z UE nie mogą realizować przewozów kabotażowych bez ładunku na terenie Wielkiej Brytanii. Zostały wprowadzone limity na liczbę tras krajowych, jakie mogą zostać wykonane w ciągu siedmiu dni od dostarczenia międzynarodowego ładunku. To wymusza dokładniejsze planowanie tras i minimalizowanie pustych przebiegów. Brexit wprowadził znaczące zmiany w transporcie i spedycji między Wielką Brytanią a Unią Europejską. Pomimo trudności firmy przewozowe mają możliwość dostosowania się do nowej rzeczywistości, pod warunkiem starannego planowania operacyjnego oraz ścisłej współpracy z ekspertami prawnymi.