ESG w transporcie – co warto wiedzieć na ten temat?

ESG w transporcie – co warto wiedzieć na ten temat?

Wymogi regulacyjne ESG (Environmental, Social, Governance) to nowa rzeczywistość dla firm działających w branży transportowej. Na czym dokładnie polega to prawo, kogo dotyczy i jakie są korzyści z jego wprowadzenia? Dziś przyglądamy się bliżej temu tematowi i rozkładamy go na czynniki pierwsze.

Czym jest ESG?

ESG to zestaw kryteriów według których oceniana jest działalność przedsiębiorstwa. Obejmuje ochronę środowiska (E), odpowiedzialność społeczną (S) oraz ład korporacyjny (G).

Czynniki środowiskowe to sprawdzenie, w jaki sposób przedsiębiorstwo dba o przyrodę poprzez np. zużycie energii, pozostawiany ślad węglowy, emisję dwutlenku węgla czy gospodarowanie odpadami i zasobami wodnymi.

Odpowiedzialność społeczna to obszary obejmujące kwestie związane z dostawcami, klientami, pracownikami czy społecznościami lokalnymi. Przedsiębiorstwa dbające o ten aspekt nie tylko spełniają oczekiwania kontrahentów i pracowników, ale też aktywnie angażują się w działalność lokalnych społeczności. Przejawia się to chociażby we wspieraniu równości i różnorodności.

Aspekt ładu korporacyjnego obejmuje z kolei etykę biznesową, transparentność oraz struktury zarządcze. Przedsiębiorstwa stosujące te praktyki równocześnie budują zaufanie inwestorów, dzięki czemu poprawiają swoją stabilność finansową. Transparentność to natomiast istotny czynnik w pozytywnej ocenie potencjalnych inwestycji.

Kogo obejmuje ESG i od kiedy obowiązuje?

Dyrektywa CSRD obowiązuje od 2024 roku, ale na ten moment raporty ESG w Polsce zobowiązane są przedstawiać wyłącznie duże podmioty będące spółkami zainteresowania publicznego o wysokim poziomie przychodów. Stopniowo dyrektywa ESG będzie rozszerzana o kolejne podmioty:

  • od stycznia 2025 raportowanie stanie się obowiązkowe dla firm o przychodach min. 80 mln EUR, liczbie zatrudnionych na poziomie 250 pracowników i sumie aktywów wynoszącej 40 mln EUR,
  • od 2026 wskaźniki ESG będą musiały prezentować także średnie i małe spółki giełdowe.

Raportowanie ESG to korzyść, ponieważ dzięki niemu pojawia się narzędzie, które wywiera wpływ na podmioty gospodarcze w określonych wyżej obszarach.

Raportowanie ESG – co jest powodem wprowadzenia nowych regulacji?

Już w roku 2021 UE wprowadziła dyrektywę CSRD, której celem było zwiększenie przejrzystości oraz odpowiedzialności korporacyjnej w obliczu wyzwań spowodowanych m.in. rosnącymi oczekiwaniami społecznymi i zmianami klimatycznymi. Rozpoczęto od największych podmiotów, by stopniowo rozszerzać wymogi również o mniejsze przedsiębiorstwa.

Raportowanie ESG to udostępnianie informacji o działaniach oraz rezultatach korporacji w kluczowych obszarach omówionych na początku artykułu. Mają one znaczenie dla inwestorów, społeczności i klientów, a także mogą wpływać na decyzje inwestycyjne oraz reputację firmy i jej relacje z innymi podmiotami.

Co powinno być zawarte w raporcie ESG?

Raport powinien być podzielony, zgodnie z nazwą raportu, na dane dotyczące środowiska (E), kwestii społecznych (S) oraz korporacyjnych (G). Te wszystkie aspekty są kluczowe, by ocenić zrównoważony rozwój firmy. Istotną kwestią jest to, że mogą być one dostosowywane w zależności od branży i charakteru jej działalności.

W obszarze środowiskowym koniecznie powinny być uwzględnione kwestie obejmujące politykę zasobów naturalnych, emisję gazów cieplarnianych czy zużycie energii. W kwestii działań społecznych obowiązkiem przedsiębiorstwa jest raportowanie informacji na temat bezpieczeństwa pracowników, polityki zatrudnienia i zaangażowania w lokalne społeczności. Natomiast w kwestiach korporacyjnych obowiązkowe jest przedstawienie zagadnień dotyczących etyki biznesu, relacji z interesariuszami czy struktury zarządzania.

Raport powinien uwzględniać nie tylko działania wykonane w danych obszarach, ale też cele, postępy i strategię, które wspierają w działalności na rzecz zrównoważonego rozwoju. Kluczowe wskaźniki pozwalają w łatwy sposób ocenić postęp i wykonane prace nie tylko przez osoby związane z firmą, ale i osoby z zewnątrz.