Znaczenie MOQ, czyli kompromis pomiędzy klientem a dostawcą

Znaczenie MOQ, czyli kompromis pomiędzy klientem a dostawcą

MOQ, czyli Minimalna Wielkość Zamówienia, jest kluczowym pojęciem w biznesie określającym wymaganą liczbę produktów, które muszą być zamówione przez klienta, by dostawca był skłonny zrealizować jego zamówienie. Dzięki MOQ dostawca pokrywa koszty produkcji i logistyki i nie traci przy realizacji danego zamówienia. Dla klienta oznacza to jednak konieczność dopasowania potrzeb do wyznaczonego progu. Dowiedz się bliżej, czym jest MOQ, jakie czynniki mają na nie wpływ oraz w jaki sposób można negocjować wysokość minimalnej wielkości zamówienia, by okazało się to korzystne dla obu stron.

Czym jest MOQ i jak wpływa na dostawcę i klienta?

MOQ to minimalna liczba sztuk produktu, którą dostawca chce sprzedać przy jednej transakcji. Dzięki temu współpraca staje się dla niego opłacalna. Dlaczego dostawcy wprowadzają MOQ?

Po pierwsze, ze względu na oszczędności w zakresie logistyki. Przy większej liczbie produktów koszty transportu i przechowywania jednostkowego produktu maleją. Dostawcy mogą więc zoptymalizować procesy logistyczne, co w efekcie pozwala na zaoferowanie klientowi korzystniejszych cen przy większych zamówieniach,

Po drugie, znaczenie ma również konieczność pokrycia kosztów produkcji.  MOQ pozwala dostawcy zapewnić koszty jednostkowe związane z produkcją, takie jak surowce, robocizna i energia. Dzięki temu możliwe jest zagwarantowanie rentowności już przy pierwszym zamówieniu.

Po trzecie, stabilność w kontekście planowania.  MOQ sprawia, że dostawcy zyskują możliwość przewidywania minimalnego zapotrzebowania, dlatego mogą skuteczniej planować zasoby produkcyjne i magazynowe oraz minimalizować ryzyko przestojów.

Dla klienta MOQ niesie potencjalne korzyści w postaci niższych cen jednostkowych i stabilnych dostaw. Nabywca musi jednak dostosować swoje zamówienie do określonego minimum, co dla niektórych, zwłaszcza mniejszych firm o ograniczonych zasobach finansowych, może stanowić wyzwanie.

Jakie czynniki wpływają na MOQ?

Na wysokość MOQ wpływają różnorodne czynniki powiązane ze specyfiką produktu i strategią dostawcy. Wpływ ma na niego między innymi koszt jednostkowy produkcji, który szczególnego znaczenia nabiera przy produktach, których wytworzenie kosztuje sporo i tych, które wymagają drogich surowców. Dzięki MOQ dostawcy minimalizują ryzyko związane z nieopłacalną produkcją.

Po drugie, znaczenie ma również rodzaj oraz dostępność surowców. Jeśli produkty wymagają drogich surowców lub takich, które występują rzadko, to MOQ zazwyczaj jest wyższe. Dostawca poprzez MOQ jest w stanie sprostać kosztom surowców i powiązanej z nimi logistyki.

Po trzecie, znaczenie ma również ekonomia skali. Przy większej produkcji spadają koszty jednostkowe, dzięki czemu dostawcy mogą oferować rabaty dla większych zamówień. MOQ bywa więc powiązane z możliwością uzyskania korzystniejszej ceny jednostkowej.

Po czwarte, logistyka i magazynowanie. Na MOQ mają wpływ także te aspekty, bo większe zamówienia pozwalają obniżyć koszty z nimi związane. Wysoki poziom MOQ to konieczność utrzymywania większych zapasów, przez co rosną koszty składowania.

Jak negocjować niższe MOQ?

Choć wielu dostawców proponuje klientom konkretne warunki współpracy, to w wielu przypadkach możliwe jest negocjowanie niższego MOQ. Przydatne w tym celu okaże się porównanie ofert dostawców i wybór oferty o najkorzystniejszym MOQ. W dodatku obecność konkurencyjnych ofert może stanowić silny argument w negocjacjach i w obliczu rywalizacji niektóre podmioty są skłonne zmienić warunki współpracy.

Liczą się także relacje z dostawcą – nawiązując długoterminową współpracę, można uzyskać elastyczniejsze warunki. Zaufanie i długofalowa kooperacja to czynniki skłaniające dostawcę do obniżenia MOQ. Klient, który przedstawi plany rozwojowe, również ma szansę na negocjowanie MOQ. Dostawca mający perspektywę regularnych zamówień, również jest bardziej otwarty na negocjacje w zakresie MOQ.

Strategią, która pozwala na dostosowanie Minimalnej Wielkości Zamówienia, jest również kooperacja z innymi firmami. Przedsiębiorstwa łączące siły mogą wspólnie tworzyć zamówienia, aby spełnić wymogi dotyczące MOQ. Zbiorowe negocjacje bywają też czasem bardziej skuteczne.