samochody na autostradzie

W odpowiedzi na liczne manipulacje ze strony kierowców zawodowych, Komisja Europejska załącznik IC do Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 165/2014. Nowy przepis wprowadza obowiązek wyposażenia pojazdu w inteligentny tachograf. Jak twierdzi organ unijny, wpłynie to znacząco na zwiększenie bezpieczeństwa drogowego.

Czasu nie zostało wiele –  już od 15 czerwca 2019 wchodzi tzw. IV generacja tachografów cyfrowych. Inteligentne tachografy będą obowiązkowym sprzętem do nowych samochodów ciężarowych na terenie Unii Europejskiej, a w pozostałych pojazdach, w ruchu międzynarodowym, od 2034 r.

Zwiększenie bezpieczeństwa na drogach

Inteligentne tachografy ograniczą możliwości manipulacji czasu jazdy przez kierowców, ale również usprawnią kontrole drogowe. Inspekcja Transportu Drogowego będzie w stanie dokonać zdalnej oceny – kontrolerzy będą mogli odczytać dane z pojazdu za pomocą urządzeń krótkiego zasięgu. W sytuacji, kiedy istnieje przypuszczenie naruszenia przepisów, pojazd zostaje zatrzymany i skontrolowany.

Jakie zmiany techniczne?

Kierowcy muszą przygotować się na kilka zmian technicznych, które powinny usprawnić ich pracę.
Integracja z zewnętrznym systemem ITS – dzięki automatycznie pobieranym danym z pojazdu, system będzie informować kierowcę o ewentualnych usterkach.
Łatwiejsze połączenie z inteligentnymi systemami transportowymi – możliwość wysyłania informacji z tachografu przez Bluetooth do dowolnego systemu firmy transportowej.
Dwa dodatkowe interfejsy:
GNSS – odpowiedzialny za rejestrację lokalizacji pojazdu w tachografie w trakcie uruchamiania, zakończenia pracy oraz co trzy godziny jazdy DSRC – odczytujący informacje, które sugerują manipulację tachografem
Data ważności tachografu – urządzenie otrzyma certyfikat, który będzie wygasał po 15 latach. Po tym okresie, przewoźnik będzie musiał go wymienić.
Nowe karty kierowcy – choć nie ma konieczności wymiany starych kart, gdyż będą one kompatybilne z nowymi tachografami

Czy jest się czego obawiać?

Wydaje się, że obsługa inteligentnych tachografów nie będzie sprawiała kierowcom problemu. Większość funkcji nie różni się znacznie od tych, które były używane dotychczas.
Natomiast istnieją obawy, że przez funkcję zdalnego przesyłania danych do funkcjonariuszy, na kierowców nakładane będą automatyczne kary. Spokojnie – dane są zbierane po to, aby organy mogły podjąć decyzję o ewentualnej kontroli. Jeżeli nie doszło do naruszenia, dane zostaną usunięte trzy godziny po ich wykorzystaniu.

Źródła

https://4trucks.pl/aktualnosci/12857/tachograf-2019-bardziej-inteligentny

https://inelo.pl/en/2019/03/06/a-smart-tachograph-in-the-hands-of-inelo-experts/

https://4trucks.pl/aktualnosci/13047/inteligentne-tachografy-od-polowy-2019-roku

Napisz komentarz:
*

Twój email nie będzie widoczny.